Pritom ešte zopár desaťročí dozadu bola situácia diametrálne odlišná. Aj taká značka, akou je napríklad Apple, v dnešnej dobe veľký odporca servisu svojich produktov (najmä zo strany neautorizovaných servisov), pribaľoval k svojim počítačom podrobné manuály. Tie, v prípade väčšiny porúch, umožňovali svojim majiteľom prísť na príčinu problému a samotní majitelia ho dokonca dokázali sami aj často odstrániť. Čím sú však zariadenia inteligentnejšie, vyspelejšie a čím viac funkcií majú, tým častejšie dochádza aj k rôznym poruchám.
Prečo by mal tento problém trápiť nás všetkých?
Situácia, v ktorej sa ocitlo už množstvo používateľov a možno aj vy, vyzerá nasledovne. Na zariadení dôjde k poruche. V prvom rade je veľmi náročné zistiť aj samotnú príčinu poruchy, resp. jej presnú podobu. K tomu má potrebné nástroje iba samotný výrobca a možno aj autorizované servisy. Tam je však oprava často tak drahá, že spotrebiteľ sa rozhodne radšej kúpiť nové zariadenie.
Aj pre relatívne malý problém je tak často menené celé zariadenie, a to len kvôli zlej dostupnosti náhradných dielov či inštrukcií k oprave. To samozrejme teší iba jednu zúčastnenú stranu a tou sú výrobcovia. Ich príjmy pochádzajú najmä z predaja nových zariadení a preto je v ich záujme, aby používateľ namiesto udržiavania svojho zariadenie pri živote, pristúpil čo najskôr k jeho výmene. Pre nás ostatných to však znamená niečo úplne iné.
Zbytočné náklady
To, čo priamo pocíti každý používateľ, sú náklady. Náklady na kúpu nového zariadenia sú často veľmi vysoké, najmä pri top modeloch v danej kategórii. Pritom však platí, že množstvo opráv by bolo možné relatívne ľahko vyriešiť. To však nie je v záujme výrobcov, ktorí sa neboja bojovať proti servisu vlastných zariadení.
Majú na to aj veľmi účinné prostriedky. Väčšina modernej elektroniky potrebuje k svojmu fungovaniu softvér, ktorý však aj po kúpe zariadenia spotrebiteľom zostáva vo vlastníctve výrobcu. Ak výrobca zistí, že došlo k neautorizovanej oprave, má prostriedky k tomu, aby takéto zariadenia na diaľku znefunkčnil.
Známy je napríklad prípad z Macedónska, kde si majiteľ iPhonu nechal vymeniť sklo u neautorizovaného servisu. Hoci zariadenie i naďalej bezproblémovo fungovalo, výrobca ho prostredníctvom nasledujúcej aktualizácie doslova vypol. Svoje konanie pritom ospravedlnil ochranou súkromia a bezpečnosti používateľa, ktorá mohla byť údajne narušená.
Značky si jednoducho neprajú, aby ich zariadenia boli opravované a ak už aj áno, tak jedine u autorizovaných servisov. Tam je však cena často výrazne vyššia a samotná oprava už nie je tak lákavá.
Množstvo odpadu
Druhým, ešte závažnejším problémom je čoraz väčšie množstvo odpadu, ktorý sa v dôsledku krátkej životnosti dnešnej elektroniky tvorí. Len za rok 2019 sa na celom svete nahromadilo viac než 53 miliónov ton tzv. e-waste, čiže odpadu z elektroniky. Ten predstavuje vážny problém pre našu prírodu i nás samotných. Dlhodobý trend je navyše prudko stúpajúci a s ohľadom na čoraz horšie možnosti servisu to v blízkej budúcnosti zrejme bude stále len horšie.
Čo preto môže spraviť každý z nás?
Ak chcete šetriť životné prostredie i vlastnú peňaženku, v prípade akejkoľvek poruchy vždy starostlivo zvážte, či ju nedokážete vy alebo profesionálny servis odstrániť. Určite však neodporúčame vykonávať opravu bez potrebných znalostí či nástrojov alebo ju zveriť do rúk neodborného technika. Na druhej strane, pokiaľ vám u výrobcu ponúknu len možnosť výmeny za nový kus (samozrejme s vysokým doplatkom) skúste sa poradiť radšej aj v inom, overenom servise.